Triage
Triage

Waar helpen we bij?

Triage is de zorgvuldige en vakkundige beoordeling van de zorgvraag: welke zorg is op welk moment nodig en wie kan deze het beste bieden? Het belangrijkste is dat je een veilige en verantwoordelijke keuze maakt voor de gezondheid van de hulpvrager. Daarom denk je bij triage in urgentie, in plaats van in diagnose.

Als je trieert, dan werk je in de frontlinie van de zorg. Of het nu in de huisartsenpraktijk, op de huisartsenpost of bij een andere zorginstelling is, zoals de GGZ of Ouderenzorg. Je krijgt te maken met uiteenlopende hulpvragen en allerlei gedrag. En in geval van telefonische triage zie je je gesprekspartner niet. Een extra communicatieve uitdaging!

Vragen die wij vaak krijgen over triage:

  • Hoe kunnen wij onze doktersassistenten of verpleegkundigen leren triëren?
  • Hoe zorgen we ervoor dat U2-consulten onze agenda minder onder druk zetten?
  • Hoe kunnen wij in ons gezondheidscentrum een visie ontwikkelen op hoe wij triage doen?
  • Hoe kunnen we als triageverpleegkundigen meer structuur aanbrengen in onze gesprekken?

“De trainers van Bloom maken echt enthousiast. Je hoort deelnemers in een training zeggen: ‘Oh, ik hoop dat dit morgen gebeurt, dan kan ik meteen proberen of het werkt!’”

– Locatiemanager huisartsenpost

Hoe doen we dat?

Begrip en belemmeringen

In de trainingen gaan we allereerst in op het hoe, wat en waarom van elke stap in de triage. En er is aandacht voor de – vaak herkenbare – belemmeringen. Denk aan emoties, aannames en werkdruk. Wij creëren een veilige omgeving waarin je hier vrij over kunt praten. Met voorbeelden uit jouw eigen post, praktijk of instelling gaan de deelnemers aan de slag.

Anders voor iedereen

Wij geloven dat iedereen een eigen weg moet vinden om je triage effectiever te maken. Het gaat er niet om dat je een ‘lijstje’ volgt. Elk gesprek verloopt anders en dat is goed zolang de uitkomst patiëntveilig is. De triagist of doktersassistent zit aan het stuur. Daarom focussen we op de persoon: wat kan jij doen om ervoor te zorgen dat jouw triage beter verloopt?

Klanten noemen onze werkwijze onder andere warm, open en flexibel. Meer weten? 

Triage op maat

Omdat elke organisatie en elke vorm van triage anders is, maken wij trainingen en trajecten op maat. We stemmen de vorm en inhoud af op jouw situatie en het gewenste effect. Wat zou je graag anders zien? Wat is daarvoor nodig? Soms is één themaworkshop genoeg, soms is een traject met coaching-on-the-job nodig om tot het gewenste resultaat te komen.

“De kracht van Bloom is dat ze écht inspelen op je vraag. Ik wilde bijvoorbeeld onderwerpen uit twee van hun trainingen. Een groot bureau zou zeggen: dan moet je ze allebei volgen. Bloom zegt: dan voegen we ze toch samen?”

– Praktijkmanager huisartsenpraktijk

Voorbeelden van wat wij kunnen doen

Trainingen

  • om de basis van triage onder de knie te krijgen
  • om goed te kunnen bepalen welke urgentie past
  • om in goed contact met de zorgvrager zelfzorgadviezen te geven
  • om te leren omgaan met lastig gedrag en moeilijke gesprekken
  • om triagisten en regieartsen dezelfde (urgentiegerichte) taal te laten spreken

Intervisie en coaching

  • om doktersassistenten en andere triageprofessionals praktisch en op maat te ondersteunen

E-learnings

Interactief leren waar en wanneer jij wilt. We hebben een aantal e-learning modules ontwikkeld over triage:

  • Urgentiedenken voor Huisartsen | over de essentie van triage op de huisartsenpost
  • Passende zorg? Zo doe je dat! | over triage en gesprekstechniek in de huisartsenpraktijk
  • Online kennisquiz over de NHG-TriageWijzer

Dit zijn een paar voorbeelden. We kunnen veel meer! Het liefst maken we een training die naadloos aansluit bij wat er speelt op jouw post, praktijk of instelling.

Benieuwd of wij ook jouw team kunnen helpen?

Wij denken graag met je mee.